wat kan je doen als je moeder vaak moe is en overstrest

mijn moeder is vaak moe en gespanen,
help wat kan ik er aan doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (8)

Lief dat je je dat afvraagt. Misschien kun je die vraag het beste aan haar zelf stellen: Ik zie dat je moe bent, kan ik iets doen om je te helpen?
Misschien maakt alleen het feit dat jij het ziet en haar wilt helpen al wel een heel verschil voor haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een lieve vraag.
Toch denk ik dat behalve helpen met kleine dingen in huis dit ECHT EEN PROBLEEM van je moeder is, ZIJ moet er ook iets aan doen.

Wat je wat mij betreft zou moeten doen is deze vraag, op de computer aan je moeder laten lezen. Daarmee laat je haar zien (en dat kun je er ook nog bij vertellen) dat je heel graag wilt helpen maar je weet niet hoe.

Als ik jouw moeder was zou ik dan ZELF aan de slag gaan om te zorgen dat het niet meer op jou drukt, hopelijk ziet jouw moeder dat ook zo

sterkte
amigo
13 jaar geleden
Ik kon op je profiel niet zien, hoe oud je bent.

Maar vaak wordt een moeder gestresst, omdat er zo heel veel 'moet'. Ze moet aan allerlei dingen denken, dingen doen, dingen vooral niet vergeten....

Misschien kan je eens met haar gaan samen zitten met een bak thee, en vragen, of jullie eens zullen 'rollen verdelen'. Dat je graag wilt helpen, dus welke 'taak' jij over kan nemen, zodat ze daar in elk geval níét meer aan hoeft te denken.

Bijv : een lijst in de keuken, waar de boodschappen opgeschreven worden, en jij zorgt er voortaan voor, dat die gehaald en opgeborgen worden.
Of jij zorgt voortaan voor de 'strijk'- lekker muziekje erbij, of MTV, en je bent zó klaar.
Je kunt afspreken, dat jij (en de andere kinderen??) voortaan zélf verantwoordelijk zijn voor je eigen kamer : moeders hoeft daar nooit meer op te ruimen, te zuigen, te stoffen, of wat ze er verder al zo 'moet' doen. Maar dan ook geen enorme puinzooi laten ontstaan, natuurlijk - minstens één keer per week moet alles schoon en opgeruimd zijn, bed verschoond, beddengoed in de wasmachine en opgehangen, enz...
Je zou een 'mama-uurtje' in kunnen stellen : één vast uur per week, dat 'mama' niet gestoord mag worden.
En dan heeft ze verplicht een uur tijd voor zichzelf, of ze nu haar teennagels wil lakken, met een vriendin wil gaan shoppen, een uur wil gaan telefoneren, of een uur wil gaan slapen of een boek lezen....Ze 'mag' dan niets in de huishouding 'nog even snel'....

Misschien, dat ze zo iets minder gejaagd of gestressd wordt.
Alles, wat je samen draagt, lijkt minder zwaar....

Toegevoegd na 26 minuten:
ik zag net een volgende vraag van je over je kind, dat zo op moet treden en haar mobiel niet opneemt....dus je woont duidelijk niet meer bij je moeder!!
Ik laat m'n antwoord toch maar staan 'ter lering ende vermaek' voor evt. tieners, die hun moeder willen helpen.

Voor jou is het niet meer van toepassing - sorry, Selena..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1uur shoppen is eigenlijk wel weinig maar toch +
Wat zal het jou pijn doen om aan te zien hoeveel pijn en verdriet jou moeder heeft. Hoe zwaar zij het heeft in het leven. Je wilt haar het liefste helpen en dan zodanig dat ze snel gezond kan zijn. Toch zal dat niet mogelijk zijn, want de mentale problemen die jou moeder heeft zullen heel diep in haar verborgen zitten. Zijzelf is de enige die kan besluiten om met deze problemen aan de gang te gaan. Zijzelf is de enige die kan besluiten om het verdriet in haar te verwerken en om de pijn te verzachten.

Het enige wat jij kan doen is steunen en haar liefde geven. Hetgene wat jou moeder het hardste nodig heeft is een arm om haar heen en een schouder waarop zij kan huilen. Misschien kunnen jullie samen een keer gaan huilen want het verdriet wat jou moeder heeft, geeft jou ook heel veel verdriet.

Want net zoals jou moeder, heb jij het ook heel moeilijk. Want jij zal ook jou emoties niet zo makkelijk kwijt kunnen bij jou moeder, en kan je niet zo makkelijk jou verhaal kwijt. Jij kan ook niet de steun krijgen op de momenten dat jij dat het hardste nodig hebt. En ook dat zal erg veel pijn doen en veel verdriet geven.

Het mooie van dit alles is dat jij enorm veel liefde in je hebt voor je moeder. En juist deze liefde zal jou moeder het hardste nodig hebben. Wees zacht, geef veel liefde en wees behulpzaam. Help haar op de momenten dat zij die het hardste nodig heeft. Gek genoeg zal dit jou ook enorm veel helpen op de momenten dat jij dat ook het hardste nodig hebt.
Geef haar eens een hele grote knuffel en zegt dat je heel veel van haar houdt. Laat ook de tranen samen maar eens gaan, daar zullen jullie allebei van op kunnen knappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een moeder die dit heeft kan Hoogsensitief zijn, Ze heeft dan last van allerlei prikkels. Wellicht heeft ze veel last van geluiden, neemt stemmingen over van anderen. Het gevoel van dingen MOETEN doen staat veel moeders ook tegenwoordig tegen. Er is emancipatie, doch blijven veel vrouwen nog steeds in de rol hangen dat zij alles moeten doen, en dan ook nog een baan en andere dingen erbij. Dat wordt een vrouw weleens teveel. En dan nog is het niet genoeg want twee tellen later is het huis al weer vuil en rommelig voor haar gevoel. het is nooit af. Wellicht is ze vergeten dat ze naast moeder ook nog een vrouw is met haar eigen behoeften en verlangens en moet ze daar eens wat meer gehoor aan geven. Om wat meer rust in zichzelf te krijgen kan ze zich eens gaan verdiepen in meditatie en Tai Chi misschien of andere ontspanningsmogelijkheden... Gewoon echt dingen voor HAAR zelf... In deze tijden van grote stress en snelle veranderingen en de stress van andere mensen die om haar heen zijn en die daarmee gepaard gaan, is dit voor jezelf genieten en terug gaan naar je kindzijn echt een "must" Dat gaat alleen niet van de ene op de andere dag.
Het is belangrijk dat zij dit zelf inziet en daarin actie onderneemt. De verandering kan wel teweeg brengen dat het eerst een tijdje slechter met haar gaat omdat ze veel inzichten gaat krijgen dan.
Proeflessen voor tai chi is altijd wel in je buurt te vinden, sleur haar eens mee ;-) Verder kun je haar vragen hoe je haar kunt helpen. rust in haar hoofd is nummer 1. meditatie helpt daar echt bij in welke vorm dan ook ... ook "switchen van kanaal"bijvoorbeeld als ze moe is even een uurtje liggen of gewoon lekker gaan meebleren met muziek, of andere dingen die haar echt blij maken...

sterkte voor haar, dit is voor haar superzwaar.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je gewend bent altijd maar door en door te gaan, zit je voor je het weet, in een burn-out. Voor haar omgeving is het belangrijk dat zij haar een bevestiging geven in het begin dat ze een schop onder haar kont krijgt om in godsnaam wat leuks te gaan doen voor haarzelf, in plaats van de hele dag alleen maar te werken!!!! Ze zou eens een weekje weg moeten eerst en als ze thuiskomt bijvoorbeeld een schema per dag maken waarop ze verplicht leuke dingen inlast, en het lijstje klein houdt, HEEL klein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Praat er met haar over en zij zal zelf wel aangeven wat je voor haar kan doen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lief van je zo begaan bent! je moeder zal vast trots op je zijn :)

moeders zijn vaker moe en overstresst. helaas kan jij de oorzaken hier niet van wegnemen aangezien het een samenloop van omstandigheden kan zijn.

geef aan dat je je moeder wil helpen. alleen al begrip doet een moeder heel goed.

verras haar eens met een lekker uitgebreid ontbijtje, de huiskamer een keer aan kant maken zal ze ook op prijs stellen. een lekker wandeling in het bos om de gedachten eens te verzetten, de was een keer wegstrijken.
samen is leuker dan alleen, dus er zijn vast dingen die je samen kan doen.

als je maar geen bergen werk gaat verzetten, want straks neem jij straks teveel hooi op je vork :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg vervelend voor je. (gemeend, niet lullig bedoeld)
Misschien een keer samen met haar naar een restaurant gaan of naar de bios. Check wel even in haar agenda of ze kan.
Of een ontbijtje op bed klaar maken.
Kleine cadeautjes zoals een bosje bloemen kunnen al veel anti-stress opleveren.
En voor de rest, uitzingen tot de zomervakantie denk ik. Dan lekker gaan slapen. Pas halverwege bijv op een rustig eiland op het strand gaan liggen (rustig, anders word je moeder nog gestresster en vermoeider)